lördag 25 augusti 2012

Beastly av Alex Flinn

Jag glömde ju en bok igår när jag skrev om böckerna jag läst i juni! Jag läste ju denna boken också!

I am a beast. A beast. Not quite wolf or bear, gorilla or dog, but a horrible new creature who walks upright – a creature with fangs and claws and hair springing from every pore. I am a monster.
You think I’m talking fairy tales? No way. The place is New York City. The time is now. It’s no deformity, no disease. And I’ll stay this way forever – ruined – unless I can break the spell.
Yes, the spell, the one the witch in my English class cast on me. Why did she turn me into a beast who hides by day and prowls by night? I’ll tell you. I’ll tell you how I used to be Kyle Kingsbury, the guy you wished you were, with money, perfect looks, and a perfect life. And then, I’ll tell you how I became perfectly beastly.

beastlyJag blev tipsad om den här boken av en kompis som inte gillar kärleksböcker. Detta är riktigt underligt eftersom den här boken verkligen är en kärleksbok.

I början av boken är Kyle självisk, tror att han är snygg (vilket han också är) och tror att han är bäst (vilket han såklart inte är). Just därför blir han förvändlad till ett monster, eller i varje fall till utseendet. Om han inte ska vara ett monster för evigt måste han förändra sitt beteende…

Jag gillar den här boken mer än vad jag trodde att jag skulle göra! Den var ganska rolig och intressant att läsa om. Man kom snabbt in i boken och blev intresserad av vad som skulle hända med Kyle. Jag gillar de andra karaktärerna i boken, även om de inte var så många. Jag gillar speciellt Kyles lärare, för han verkade så snäll och trevlig.

Jag tyckte detta var en bra retelling, även om jag inte har läst så många andra. Eller när jag tänker efter var nog det här min första.

Dessutom utspelade sig även denna bok (läs mitt föregående inlägg…) i New York! Under juni så utspelade sig alla böcker jag läste (undantag en av dem) i New York, även de filmerna jag såg då utspelade sig där. Så ni kanske förstår nu varför jag vill åka dit… Men det är som sagt en dröm som jag inte tror kommer gå i uppfyllelse under de närmsta åren. Så nu får jag nöja mig med bra böcker och filmer från staden.

Författare: Alex Flinn

Antal sidor: 300

Betyg: StjärnaStjärnaStjärnaStjärna(av 5)

Utläst: 3/6-12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar