fredag 24 augusti 2012

Summer Wrap-Up: Juni

Jag har inte varit aktiv på bloggen på väldigt länge, så därför tänkte jag uppdatera om vad jag har läst denna sommar och om vad jag tycker om dessa böcker. Eftersom det faktiskt har blivit en del böcker så skriver jag om böckerna jag läst dessa månader. Förutom de få jag faktiskt skrivit recension på redan. Jag kommer alltså göra typ minirecensioner av böckerna.

I juni läste jag tre böcker varav en jag redan skrivit en recension på: Allt för min syster. Recension av de andra böckerna kommer här.

City of bones

When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder—much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Then the body disappears into thin air. It’s hard to call the police when the murderers are invisible to everyone else and when there is nothing—not even a smear of blood—to show that a boy has died. Or was he a boy?
This is Clary’s first meeting with the Shadowhunters, warriors dedicated to ridding the earth of demons. It’s also her first encounter with Jace, a Shadowhunter who looks a little like an angel and acts a lot like a jerk. Within twenty-four hours Clary is pulled into Jace’s world with a vengeance, when her mother disappears and Clary herself is attacked by a demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know. . .
.

Jag har länge velat läsa den här boken, och när jag plockade upp den så var det inte så konstigt att jag hade höga förväntningar på den, på grund av många extremt positiva recensioner. Och visst var boken bra, den hade allt det där som en spännande fantasy/YA typ av bok ska ha. Det finns vampyrer, varulvar, demoner och så the Shadowhunters som dödar demonerna. Dessutom finns den där obligatoriska kärlekstriangeln mellan huvudpersonen och två snygga killar. Kan verka lite förutsägbart, men det är det inte. Inte helt i alla fall. Och slutet hade man verkligen inte förväntat sig.

Det är en fin, eller snarare spännande värld Clare har byggt upp, och jag gillar det. Jag gillar att de är i New York, fastän jag blir avundsjuk så fort jag läser om någon eller ser film om någon som är i New York. Det är lite av en väldigt stor dröm jag har, att få åka till New York, det känns bara så overkligt, och långt bort.

Jag tycker också att boken har ganska bra fart, för det händer saker nästan hela tiden. Och det gillar jag. Men trots detta positiva så tycker jag att det var någonting som fattades i boken. Jag tror det var att jag inte riktigt kunde fastna för karaktärerna och riktigt bry mig om vad som hände, även om det var spännande. Det kan också vara mig det var fel på… Jag kommer dock att fortsätta läsa serien eftersom jag redan har de tre första. Jag har börjat på City of Ashes, men eftersom jag köpte så många böcker i Stockholm så prioriterade jag lite där.

DSC_1401

Författare: Cassandra Clare

Antal sidor: 442

Betyg: 3/5

Utläst: 18/6 –12

Extremely loud & incredibly close

Nine-year-old Oskar Schell is an inventor, amateur entomologist, Francophile, letter writer, pacifist, natural historian, percussionist, romantic, Great Explorer, jeweller, detective, vegan, and collector of butterflies. When his father is killed in the September 11th attacks on the World Trade Centre, Oskar sets out to solve the mystery of a key he discovers in his father's closet. It is a search which leads him into the lives of strangers, through the five boroughs of New York, into history, to the bombings of Dresden and Hiroshima, and on an inward journey which brings him ever closer to some kind of peace

Omg. Jag vet inte varför, men jag ÄLSKAR den här boken! Den var helt otrolig och amazing. Extremt bra! Okej, jag tror ni fattar, jag gillar den.

Denna gång blev min längtan till New York ännu större för denna bok beskriver verkligen New York. Eller gör den? I alla fall så får den mig att vilja åka dit direkt.

Det är en väldigt fin historia och jag gillar hur Oskar är så bestämd att han ska hitta låset till nyckeln. Det är otroligt hur många otroliga människor han möter på vägen, och om han hittar det, det tänker jag inte tala om. Läs boken. Den är awesome.

Denna bok är speciell, men jag är säker på att ni har hört redan om hur den är uppbyggd. Ibland är det tomma sidor, bara en mening på en sida, det är bilder i boken och ibland är bokstäverna på varandra så det inte går att läsa. Detta gör läsupplevelsen så mycket mer verklig och lyfter upp den redan så otroliga historien till en ännu högre nivå.

Antingen så är jag bara på ett väldigt bra humör just nu, eller så är den här boken verkligen otrolig. Jag tycker den är mysig och rolig och fin och sorglig. Och jag vill se filmen nu! Om du av någon anledning har missat boken: Läs deeeen! :D

Och ni som har läst den, jag älskar speciellt andra sidan i boken, då Oskar berättar om sin första ju-jutsu träning. Det är klockrent! Jag tränar ju-jutsu så jag tyckte det var kul att de nämnde det. Skrattar 

DSC_1841

Författare: Jonathan Safran Foer

Antal sidor: 326

Betyg: 5/5

Utläst: 25/6-12

1 kommentar:

  1. Har sett filmen som är baserad på Extremely Loud & Incredibly Close, och gillade den verkligen!
    Gällande City of Bones så har jag också nyligen börjat läsa den serien. Jag tyckte väldigt mycket om första boken, men efter att nyligen ha avslutat City of Ashes måste jag säga att jag gillade den ännu mer.

    SvaraRadera