söndag 4 mars 2012

I Am Number Four av Pittacus Lore

Boken handlar om John, eller det är i alla fall hans namn just nu. John är en alien från planeten Lorien. Han kom till jorden när han var barn, tillsammans med Henri, som är hans Cêphan (tränare, beskyddare, typ?). Det var 9 barn som kom till jorden och ända sedan dess har the Mogadorians försökt döda dessa barn. Men på grund av förtrollningen så kan de bara dödas i ordning, från 1 till 9. Tre stycken är redan döda, och John är nummer nio.

John och Henri flyttar ofta, för att hålla sig undan the Mogadorians. Vid bokens början kommer de till Paradise, som är en liten stad. John är som en helt vanlig tonåring som går skolan och så. Dock så börjar John få sina Legacies, alltså krafter, så det blir allt svårare för honom att smälta in.

Jag tyckte den här boken var bra, även om det kanske inte var något mästerverk, för den hade sina brister. Lite detaljer som inte riktigt gick ihop här och var, men det var fortfarande en spännande historia. Jag tyckte om karaktärerna, John var helt okej och Sarah verkade snäll. Jag gillade dock Sam också, på grund av hans teorier om aliens och sånt, och jag kan verkligen se honom framför mig med en NASA tröja. Jag gillade till och med hunden, Bernie Kosar. :-)

Så detta var alltså en bra bok, och det blev verkligen spännande i slutet, fastän jag hade sett filmen innan (som jag dock inte kommer ihåg så mycket av, måste kanske se om den). Själva slutet vet jag inte om jag gillar... Men det finns ju en andra bok, och det ska bli sex böcker totalt, så jag får väl se om jag läser alla! :-)

Titel: I Am Number Four
Författare: Pittacus Lore
I samma serie: The Power of Six (2011), The Rise of Nine (utkommer 2012) Serien heter Lorien Legacies

Betyg: 7/10
Utläst: 29/2-2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar