fredag 2 mars 2012

Abarat av Clive Barker

Candy är en helt vanlig flicka som bor i den tråkiga staden Kycklingmåla. Men en dag kommer hon av en händelse till landet Abarat, ett land där de mest fantasifulla figurerna finns. Om man inte har nog med fantasi är det svårt att föreställa sig dem. I Abarat träffar Candy bland annat John Spjuver och hans bröder (som sitter på hans huvud) och många andra fantastiska varelser. Tyvärr är allt inte så lätt för Candy i Abarat. Hon har någonting som Kristoffer Kadaver vill åt, saken är bara den att Candy inte ens själv vet om att hon har den. Landet Abarat består av 25 öar, en ö för varje timme. (Ja, de är 25) och havet de ligger i är Isabellas hav.

Detta är en bok som kräver att man har fantasi och kan föreställa sig de fantasifulla figurer som författaren har kommit på. Det är mycket man ska ta in, för Abarat är nästan som en ny värld. Jag hade inga problem med att föreställa mig varelserna i boken. Jag kan fortfarande hämta bilder som jag har från vissa ställen i boken. Det känns som om jag var där, tillsammans med Candy och Spjuver och alla de andra (det är ganska många karaktärer i den här boken, kunde inte hålla reda på alla...).

Så den här boken tyckte jag om mycket! Men frågan är ju om jag ljuger för mig själv när jag säger det eftersom det tog ganska lång tid för mig att läsa den. Jag tog ju en paus och läste flera andra böcker innan jag plockade upp denna igen. Men jag tror att det var på grund av vad jag kände för att läsa. För varje gång jag plockade upp Abarat så befann jag mig i det landet, och jag gillade det, vilket måste betyda att jag tyckte om boken.

Språket var roligt och det händer roliga saker hela tiden! Det hände på flera ställen i boken att jag skrattade högt åt vad de sa då, för att det var så klockrent, eller på grund av det som hände.

Jag hade skrivit ner citat i min förra mobil, men eftersom jag har bytt nu och glömde att föra över dem så vet jag inte vilka sidor de var på... Tyvärr...

Men om du gillar roliga böcker, har fantasi och vill komma in i en annan värld, så ska du läsa den här boken!

Titel: Abarat
Författare: Clive Barker
I samma serie: Magiska dagar, gåtfulla nätter (2), Absolute Midnight (3)

Utläst: 20/2-2012
Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar