onsdag 8 februari 2012

Nightmare Academy: Charlie's monsters av Dean Lorey


Charlie har väldigt livlig fantasi. När han drömmer mardrömmar så råkar han öppna portaler så att monstren kan komma in i Charlies sovrum! Charlie känner sig annorlunda. Han är överbeskyddad av sina föräldrar och han har aldrig haft några riktiga vänner. Men en natt kommer tre personer från Nightmare Academy, en skola som tränar barnen så att de ska kunna bekämpa monstren. Han får komma till skolan, som är belägen på ett väldigt speciellt ställe. Men även där känner han sig annorlunda, han är nämligen en av de med mest kraft (He is the most powerful. (Eh.. Ibland tänker man på engelska...)) på skolan. Så han känner sig i alla fall ensam, fastän han nu får vänner, Violet och Theodore.

Den här boken förvånade mig verkligen! Den var flera gånger bättre än jag någonsin hade kunnat föreställa mig! Jag var helt fast redan från början. Och i och med att historien utvecklades så blev den bättre och bättre.

Det var aldrig svårt att föreställa sig de fina miljöerna och hemska monstren som var med i boken, för de var alla beskrivna på ett väldigt bra sätt! Jag älskade att skolan var belägen i ett träd! Det verkade helt awesome.

Boken var också väldigt rolig, det skämtades väldigt ofta, och jag gillar Theodore, Charlies kompis, fastän han från början verkade vara en sådan person som man inte skulle tycka om.

Många kanske skulle jämföra boken med Harry Potter, och den är väl lite lik ibland. Det är en trio, en av dem har mer kraft än de andra, och det finns onda monster. Men seriöst. Det är ändå en helt annan historia! Det handlar om monster, och det är helt underbart att läsa om!

Jag hade inte hört så mycket om den här boken innan  - faktiskt ingenting. Det var omslaget, som ju är hur fint som helst, som fångade min och min kompis uppmärksamhet. Tur att vi hittade den, annars skulle jag aldrig ha läst den här underbara boken!

Kan tänka mig att den passar helt utmärkt för 12-åringar, som den verkar vara anpassad för. Men den passar också perfekt för mig! Så läs den här boken om du gillar fantasyböcker för 12-åringar! Och annars också! Läs den! :-)

Titel: Nightmare Academy #1: Charlie's Monsters
Författare: Dean Lorey
I samma serie: Monster Revenge, Monster War
Antal sidor: 336

Utläst: 3/2
Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar