fredag 6 januari 2012

Hex Hall av Rachel Hawkins

Three years ago, Sophie Mercer discovered that she is a witch. Her non-gifted mother has been supportive, consulting Sophie's estranged father--a warlock--only when necessary. But when Sophie attracts too much human attention for a prom-night spell gone horribly wrong, it's her dad who exiles her to "Hex Hall," an isolated reform school for wayward Prodigium, a.k.a. witches, fairies, and shape-shifters.
By the end of her first day, Sophie has three new enemies, a futile crush on a warlock, a tagalong ghost, and a vampire roommate. Worse, Sophie soon learns that an unknown predator has been attacking students. As a series of blood-curdling mysteries converges, Sophie prepares for the biggest threat of all: an ancient secret society determined to destroy all Prodigium, especially her.


Den här boken var bra. Det hände saker hela tiden och det blev aldrig segt, tycker jag i alla fall. Det var verkligen spännande att läsa om warlocks, shapeshifters och fairies, men jag skulle gärna vilja veta lite mer om dem, för man fick mest veta saker om vampyren. Inte för att inte det var intressant, jag gillade Jenna, jag gillade nästan henne mer än huvudpersonen.

När jag läste den här så trodde jag av någon anledning att det inte var en serie, och jag tror att det var därför som jag också så gärna ville läsa den, men så upptäckte jag att det skulle bli en triologi. Well, då vet man i alla fall att det slutar på ett vettigt sätt och att det kommer att ta slut. Inte som många andra serier då det bara fortsätter och fortsätter och böckerna blir sämre och sämre. Hur som helst så är jag ändå intresserad av att läsa nästa bok i serien, på grund av cliffhangern i slutet. Jag måste bara få veta! Men inte nu, jag tror jag väntar ett tag innan jag beställer den. 


Historien var bra och det var enkelt att hänga med i vad som hände. Flera elever blev attackerade och hittade med bitmärken på halsen. Alla tror att det är Jenna som har gjort det, Sophies enda kompis. Men Sophie tror inte på det och har bestämt sig att ta reda på vem det är.


I slutet händer något som man blir väldigt förvånad över, jag hade då inte tänkt att det skulle sluta så. Detta gjorde att betyget höjdes, för det var riktigt smart av författaren. Man fick de svar man ville, men man måste ändå läsa nästa bok för att få reda på hela sanningen. 

Nu ska jag inte säga något mer, för jag vill inte avslöja för mycket. Men det är en bra bok, men just nu är jag lite negativ, så den blev lite negativ i recensionen, så just nu säger jag att den är okej. 

Författare: Rachel Hawkins
Titel: Hex Hall
Antal sidor: 323
Utgivningsår: 2010
I samma serie: Demonglass


Utläst: 29/12-11
Betyg: 7/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar