söndag 8 januari 2012

Anna and the French kiss av Stephanie Perkins

Anna can't wait for her senior year in Atlanta, where she has a good job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. So she's not too thrilled when her father unexpectedly ships her off to boarding school in Paris - until she meets Etienne St. Clair, the perfect boy. The only problem? He's taken, and Anna might be, too, if anything comes of her crush back home. Will a year of romantic near-misses end in the French kiss Anna awaits? 

Jag har aldrig någonsin i mitt liv läst en kärleksbok som jag har tyckt varit bra. Correction, jag hade inte läst en bra kärleksbok innan jag läste Anna and the french kiss. 
Den här boken har verkligen bevisat för mig att det finns kärleksböcker som är bra, och även mer än bra. 
Jag vet inte vad det var som gjorde att jag tyckte om den, om det var att Anna var en helt vanlig människa och inte var jobbig eller speciell på något vis, eller att St. Clair var helt underbar, fast ändå en helt vanlig människa, med vanliga problem. 


Jag älskar Paris, så det kan också ha varit anledningen till att jag gillade den här boken. Miljöerna. Jag föreställde mig verkligen Paris gator, och Notre Dame kunde jag se rakt framför mig eftersom jag var där i somras. Det kändes nästan som om jag var tillbaka när jag läste. 


Att gå skola i Paris skulle ju vara en dröm för nästan vem som helst. Så därför störde jag mig lite (bara lite, sådär en sida in i boken) på Anna, för att hon inte ville vara i Paris. Men när man lärt känna henne så förstod man varför. Åh, jag vill också vara i Paris!!!


Alla karaktärerna var väldigt bra tycker jag dessutom, inte minst St. Clair, jag gillar att han är alla tjejers dröm, men att han samtidigt är en helt vanlig människa med vanliga problem. 


Jag tror aldrig att jag någonsin har skrivit att jag gillar att en karaktär har vanliga problem. Jag har alltid velat att det ska vara något mer. Att det ska vara något speciellt, som till exempel magi. Men i den här boken behövs det inte. De är ju i Paris, vilket blir magiskt i sig. 


Så nu vet jag i alla fall att jag inte är helt hopplös när det gäller kärleksböcker! 


Författare: Stephanie Perkins
Titel: Anna and the french kiss
Antal sidor: 400

Utläst: 5/1 - 12
Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar