söndag 22 januari 2012

Crescendo av Becca Fitzpatrick

Läs inte om du inte har läst Hush, hush (Fallen ängel)! (Liten varning: om du inte vill veta något som händer i Crescendo, läs inte då heller..) 

Nora should know better than to think her life can return to normal after falling in love with a fallen angel. And Nora's life isn't normal - her dad was murdered, and the facts about his death just don't add up. Now Nora's own life is in imminent danger. Are she and Patch strong enough for the battle ahead? 

Baksidestexten borde ha varnat mig från att läsa den här boken. Det gjorde den till en början, men sedan plockade jag upp den i alla fall, i tron om att det i alla fall skulle vara ett bra tidsfördriv på bussen. Tyvärr så var boken sämre än vad jag hade väntat mig. Jag hade absolut inga höga förväntningar, för jag har hört att det här är en riktigt dålig bok. Men jag tänkte ändå att den säkert skulle vara okej. Men nej, den var inte okej. Det finns så många luckor och hål i historien så man förstår verkligen inte hur den första boken i serien och den här kan hänga ihop. Som tur var så kom jag nästan inte ihåg någonting från förra boken, förutom att Nora var sjukt jobbig och Patch var... otrevlig och ville döda Nora. På grund av någonting som inte alls hänger ihop i den här boken. Nu ska jag inte säga något mer om det, för det kan bli spoilers.

Nu tar vi karaktärerna istället. Nora, eller är det en värre version av Bella?  Hon är helt otroligt korkad, dum i huvudet! Jag förstår mig inte på henne! Hon måste vara den dummaste karaktären jag läst om. Någonsin. Sedan Bella. Vänta. Till och med sedan före Bella. Hur lyckades Becca skriva om en karaktär som är värre än Bella? 
Nora tror att allt är någon annans fel - inget är Noras fel. Det är Patchs fel det som händer. Okej, jag tror jag kan säga det. Boken är i princip om att Nora är sur för att hon gjorde slut med Patch, och så går hon runt och tänker att allt är någon annans fel, blir sur för att Patch kollar på en annan tjej, fastän hon samtidigt tänker att hon inte vill ha Patch. Att det är slut.


Vee är bästisen som Nora egentligen inte förtjänar. Men de har bara varandra. De drar ut på konstiga uppdrag som Nora föreslår (inte alltid helt lagliga...) Vee ställer alltid upp för Nora, men jag förstår inte varför. Och förresten. Vi förstår att Vee är tjock. Man behöver inte påpeka det varje gång hon är med!! Jag gillar Vee, det var hon, och endast hon, som fick mig att skratta i den här boken. Men lite överdrivet var det kanske på vissa ställen. 


Jakob.. Eh... Scott är Noras barndomsvän som har kommit tillbaka till staden. Nora upptäcker direkt att han inte verkar vara som alla andra. Nora hänger med honom fastän hon inte vill. Detta gör honom till denna boks Jacob. Fastän Jacob är mycket, mycket bättre än Scott.


Sedan har vi Edward Patch. Som bara är helt otroligt.... Jag vet inte... Dum? Konstig? Han beter sig i alla fall extremt konstigt. Han kan inte säga att han älskar Nora på grund av the Archangels, därför blir Nora sur och gör slut. Och Patch beter sig som en idiot i hela boken. 

Det positiva med den här boken var... Det var lite spännande ibland, faktiskt. Det hände saker hela tiden, när Nora är dum och åker ut så händer det alltid saker. Och hon är alltid dum, så det säger sig självt. 

Just det. Boken var faktiskt spännande ibland! Något positivt. Och Vee var också bra. 

Cliffhangern i slutet var dock enorm. Men jag känner ändå ingen lust att läsa nästa bok i serien. Fastän jag har hört att den ska vara bättre...


Titel: Crescendo
Författare: Becca Fitzpatrick
Antal sidor: 427
Böcker i serien: Hush, hush, Silence


Utläst: 21/1 -12


Betyg: 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar