onsdag 21 december 2011

Bläckhjärta av Cornelia Funke

Bläckhjärta handlar om Meggie, en flicka som älskar att läsa böcker. Hon bor med sin pappa, Mo som är en bokbindare och åker runt till olika bokhandlar för att hitta böcker som går att restaurera. Men Meggies pappa är ingen vanlig bokbindare - utan han har förmågan att läsa ut saker ur böcker!

En natt får Mo och Meggie besök av Sotfinger, och han beter sig mystiskt och plötsligt bestämmer Mo att de ska fara till Meggies gammelmoster Elinor. Mo har med sig en bok som Meggie aldrig har sett förut och hon tycker att Mo beter sig mystiskt.

Historien kretsar kring en speciell bok, Bläckhjärta, som är den bok Sotfinger kommer ifrån. Oturligt nog så är det inte bara Sotfinger som har blivit utläst från den boken.

Det var svårt att beskriva handlingen på den här boken utan att avslöja för mycket. Men samtidigt måste man avslöja en del ifall det ska gå att skriva en recension på den.

Det här var andra gången jag läste den här boken. Första gången jag läste den älskade jag den. Den var helt underbar och jag läste i princip hela tiden tills att den var slut, och när jag läst ut den så lånade jag de två nästkommande böckerna i triologin.

Den här gången älskade jag boken lika mycket! Den är så underbart mysig, spännande och underbar. Det finns många fina citat som beskriver hur fina böcker är och att man ska ta hand om sina böcker. Och jag älskar det. Det var den här boken som fick mig ätt älska böcker, inte bara själva innehållet, utan också formatet. Det kanske låter lite konstigt, men så är det. Det är också därför jag vill ha inbundna böcker. Ja, det var helt enkelt den här boken som fick mig att inse hur mycket jag tycker om böcker.

Sen jag läste den här boken första gången har jag aldrig någonsin vikt ett hundöra i en bok, jag försöker att vara så försiktig med böckerna som möjligt. Jag var försiktig innan också, men nu har det nästan börjat gå till överdrift ibland.

Författaren har ritat små bilder som är i slutet av nästan varje kapitel, och det tycker jag är väldigt ambitiöst och roligt. Men vad som nästan är ännu mer ambitiöst är att hon har tagit ut ett citat ur sina favoritböcker till varje kapitel. Så vid varje kapitel finns ett litet citat från en bok som hon gillar, och citatet har ofta att göra med vad som kommer hända i det kapitlet också! Det kallar jag ambitiöst.

Alltså, det här en väldigt mysig bok som jag skulle vilja säga passar för alla, men den kanske passar bäst för de som är lite yngre än mig, fastän jag egentligen inte bryr mig om sådant. Om jag ser en bok jag vill läsa så läser jag den, oavsett om den är avsedd för 12-åringar!
Så läs den här boken!!!

Författare: Cornelia Funke
Titel: Bläckhjärta
Utgivningsår: 2003
Antal sidor: 578
I samma serie: Bläckmagi, Bläckdöd

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar