tisdag 11 oktober 2011

Gone av Michael Grant

In the blink of an eye, the world changes. The adults vanish without a trace, and those left must do all they can to survive. For Sam and Astrid, it is a race against time as they try to solve the questions that now dominate their lives. What is the mysterious wall that has encircled the town of Perdido Beach and trapped everyone within?
  
Ingen vet vad som har hänt, och ingen vet när räddning kommer, eller om den kommer. Barnen är helt ensamma. Samtidigt har djuren börjat förändras och barnen börjar få förmågor som ingen tidigare trodde var möjligt.

Boken börjar direkt, poff bara så har alla vuxna försvunnit och alla barn är ensamma i Perdido Beach. Jag gillar att boken börjar direkt och att det direkt blir spännande, så man slipper längta i boken efter att det ska hända. Och även om man inte vet någonting om någon just i början, så får man det klart för sig väldigt snabbt, utan långa förklaringar innan spänningen börjar. 

Det är intressant att läsa om hur ungdomarna/barnen klarar sig och hur de försöker ta sig igenom detta, genom att planera. Tidigt i boken blir det tydligt att det behövs en ledare, och naturligtvis väljer de Sam (huvudpersonen) som sin ledare, fastän han egentligen inte vill vara ledare. Men sedan kommer de från Coates och ställer till det, förut bara mobbare, men nu visar det sig att de kan vara kapabla till så mycket mer och värre...

Jag gillar karaktärerna, eller speciellt gillar jag Astrid, som är geniet. Jag tyckte också väldigt mycket om de kapitel som handlade om Lana, jag säger inte mer, för då kanske jag förstör spänningen.. :-)

Den här boken var läsvärd! Dock är det lite jobbigt att den är i en serie, för nu måste man ju läsa resten av böckerna också, för att få veta hur det slutar, och de är ju faktiskt ganska långa, även om det egentligen inte spelar någon roll hur lång boken är, så länge den är bra, men det tar faktiskt lång tid att läsa, och jag har inte så mycket tid. Därför dröjer det nog ett tag tills jag läser nästa bok. Men jag ska läsa nästa någon gång! ;-) Men just nu är jag bara glad att jag har läst ut den så jag kan börja på en ny bok...


Författare: Michael Grant 

Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 576
I serie: Hunger, Lies, Plague, (Fear, Light- inte utkomna)


Betyg: 7/10
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar