måndag 31 oktober 2011

The Giver

Den här boken är lite annorlunda, men ändå inte. Jag förstod inte vad den skulle handla om när jag läste baksidetexten. Men boken verkade intressant ändå. Den handlar i alla fall om Jonas, en pojke som är tolv år. När boken börjar ska Jonas bli tilldelad ett yrke, han ska bli The Reciever, vilket är en enorm ära, men det betyder att Jonas kommer få bära all smärta, så att resten av befolkningen ska slippa det. The Giver ger Jonas minnen från förr i tiden. Och det är inte bara lyckliga minnen...

Samhället som de bor i är långt ifrån normalt, allt är säkert, ingenting är farligt, de vet inte ens vad känslor är.

Jag tycker om den här boken! Språket flöt på och förklaringarna var enkla och bra. Man förstod boken och ingenting med den var tråkigt! Stämningen i boken är som i The city of Ember, ungefär och jag gillar det. Men den är inte alls lik den boken. Inte alls. Men ändå lite.

Eftersom jag visste så lite om boken när jag började med den blev jag förvånad över hur bra den var, för jag hade aldrig hört talas om den innan jag fick den av biblioteket. Så jag hade heller inga förväntningar på boken. Därför blev jag väldigt överraskad.

I början gillade jag absolut alla karaktärer, nästan. Men i och med att Jonas utvecklades så förändrades det, men det är svårt att förklara hur utan att avslöja för mycket.

Omslaget på boken är kanske inte det allra vackraste. Min mamma sa till och med att den såg tråkig ut, fastän hon inte ens hade läst vad den handlade om. Men omslaget passar ganska bra, jag antar att det är The Giver som är gubben på framsidan. Fast de hade väl kunnat göra det lite mer lockande i alla fall...

Nu har jag skickat vidare boken till en kompis... Skriver mer om det någon annan gång. :-)

Författare: Lois Lowry
Titel: The Giver
Antal sidor: 192

Betyg: 8/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar