tisdag 6 september 2011

Kvällstankar - miljövänliga böcker & e-böcker

Okej, först och främst är det här ett helt oplanerat inlägg. När jag skriver detta så har jag ingen aning om hur det kommer att sluta, förutom att det kommer att handla om böcker, på något vis.

Nu kom jag på det. Just det... Jag har tänkt på en sak... Miljövänliga böcker. Miljövänliga pocketböcker... "Köp pocketböcker istället för inbundna". Det är så trenden går nu. Ifall man vill vara miljövänlig ska man alltså köpa pocketböcker och inte inbundna böcker. Det är jättebra att vi har börjat bry oss om miljön, men enligt mig så har det gått lite för långt. Jag menar... läsning är ju en helt och hållet harmlös och oskyldig sysselsättning och jag tycker inte att det ska gå så långt att boksamlare blir miljöbovar. För då kommer jag, och du som läser det här, att vara just det. Jag vill ha flera bokhyllor fulla med böcker - inbundna böcker. Är det någon som då tänker: "Åh, miljöförstöring!"? Jag tror egentligen inte det...

Jag tvekade faktiskt att köpa "Fatta eld" och "Revolt" bara för att det stod att de var miljövänliga! Jag kan inte riktigt förklara, men jag tycker bara att det är så fel... Jag menar, det finns ju så många andra sätt man kan vara miljövänlig på. Man kan ju börja med att cykla eller gå istället för att köra bil... eller INTE SLÄNGA CIGARETTER PÅ MARKEN! (jag vet, lite överdrivet, men jag tycker bara att det är så fel med tanke på hur mycket skit de innehåller) Eller bara förbjuda cigaretter helt och hållet.

Okej, jag vet att det kanske inte är rätt sak att jämföra med, men det är bara en sådan sak som gör mig arg. Varför ska böcker vara miljövänliga? Jag vet att jag låter lite överdriven, att jag inte borde bry mig, men det känns så fel bara... Någon som håller med mig, eller som inte gör det?

Miljövänliga böcker är i alla fall mycket, mycket, mycket, mycket bättre än e-böcker, för dem kan man inte ens ställa i bokhyllan. Så därför håller jag mig till de miljövänliga böckerna. Och kom ihåg att skälla på mig om jag någon gång ens skulle nämna att jag möjligtvis skulle vilja ha en läsplatta eller liknande. För då är jag säkerligen hjärntvättad.

Så länge man kan ställa böckerna i bokhyllan så är det ändå okej, men när det börjar gå så långt att alla läser på läsplattor eller liknande och böckerna försvinner så har det gått för långt.

Så kanske det är bra med de miljövänliga pocketböckerna ändå. Då kan ingen klaga på att det skadar miljön att köpa böcker, för då finns ändå alternativen.

Miljövänliga böcker - okej E-böcker - NEJ!

Haha, ändrade jag åsikt i slutet? Nej, jag jämförde bara två saker  som jag inte riktigt tycker om, och då kom jag fram till att pocketböckerna är ju ändå böcker, medan E-böcker är... ja... vad det nu är.. en fil?


Om du funderar på att köpa en läsplatta - läs Bläckhjärta och du kommer inte vilja ha en!

Wilma. Som inte hade någonting med inlägget att göra, men hon är fin :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar