måndag 12 september 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Då Allan Karlsson ska fylla hundra år kliver han ut genom fönstret och går sin väg. Han rymmer från äldreboendet och man får då följa Allan på ett osannolikt äventyr. Man får också höra Allans livshistoria, då man får reda på att han förändrat mycket under 1900-talet.

Man tror nästan inte vad man läser, denna historia är helt otrolig! Jag skrattade till flera gånger när jag lyssnade på den här boken. Ja, jag lyssnade på den, fastän jag inte brukar lyssna på böcker. Men denna bok blev faktiskt rolig när man lyssnade på den också, kanske var det för att uppläsaren var så bra.

I alla fall så var boken utöver det vanliga. Allan är en helt underbar gammal man som har varit med om så mycket, och man förundras hela tiden när man får reda på vad han har varit med om. Jag vill inte säga för mycket, för jag tyckte att det var roligt att inte veta alls vad som skulle hända när jag började lyssna, för det gjorde att jag blev riktigt förvånad på vissa ställen.

Det här blev en ganska tråkig recension så, om jag säger några ord som beskriver boken, och kanske gör en mer intresserad av att läsa den: Explosioner, mord, krig, stora djur och presidenter.

Oj, jag kanske till och med sa för mycket där...

På vissa ställen i boken kanske det blev lite tråkigt, där det blev lite mycket politik, men det blev aldrig jättedrygt utan när man minst anade det hände något galet som man inte hade kunnat föreställa sig.


Författare: Jonas Jonasson
Antal sidor: 392

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar