onsdag 17 augusti 2011

Ful av Scott Westerfeld


Tally längtar tills hon fyller sexton och äntligen får gå från att vara ful till att bli snygg. En dag möter hon Shay, som inte alls är så säker på att hon vill bli snygg. Shay vill rymma, och hon vill att Tally följer med. Men Tally kan inte alls förstå varför någon skulle vilja rymma...

Det här var en annorlunda bok. Det är en bok om framtiden, där vi kallas "rostisar" och där alla vid sexton års ålder opererar sig för att bli snygg. Det är hemskt, det talar så mycket om hur det är i dag, jämställdhet och så. Vi försöker lösa det genom att säga att "alla är värda lika mycket" och att "det är insidan som räknas" och att alla är fina som man är. Här, i denna berättelse, löser man jämställdheten genom att göra alla lika, så att alla ser likadana ut. Jag tycker att det är hemskt. Men det får en att tänka hur det är, och hur det kunde vara. Det låter jättehemskt att alla ser så lika ut. Och sedan kommer nästa fråga, vad är definitionen för snygg?! Vad är fult? I denna bok är det vanliga fult, du och jag, dina föräldrar, alla är fula. Ja, supermodellerna är också fula.

Jag blev förvånad, för jag trodde inte att den skulle vara så annorlunda från en bok som utspelar sig i nutid. Först trodde jag att det bara var "snyggheten" som skulle vara skillnaden. Men när jag öppnade boken märkte jag direkt hur annorlunda den var, och jag gillade det. Det är helt annorlunda från vår värld idag, för vi är "rostisarna" vi skräpar ner och förstör naturen. Det gör inte snyggingarna.

Boken tog också väldigt många oförutsägbara vändningar, som var väldigt spännande. Och jag hade verkligen inte förväntat mig slutet i boken.

Det enda som är lite negativt med boken är att man inte lär känna karaktärerna riktigt. Man vet inte riktigt vilka de är ibland, eller hur de ska tänka... De är lite platta. Tur att historien väger upp de platta karaktärerna!

Jag var lite skeptisk till boken innan jag började läsa, men direkt jag började läsa ändrade jag mig, det var en bra och ganska lättläst bok.

Författare: Scott Westerfeld
Titel: Ful
Originaltitel: Uglies
I serie: Ful eller snygg? De rätta
Antal sidor: 382

Utläst: 4/8
Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar