onsdag 2 februari 2011

Bokenkät

Jag fann massa enkäter och utmaningar på Bokbabbel och jag tänkte att det skulle vara kul att göra en enkät, bara för att det är kul, eller för att det är tråkigt.

1. Favoritbok i barndomen?
Ehum.. Harry Potter, eller Klonad böckerna om vi ska gå ännu längre tillbaka i tiden. Om vi går ännu ännu längre tillbaka blir det så hemskt att jag inte ens vågar skriva det...
2. Vad läser du just nu?
Septimus Heap: Queste av Angie Sage
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga just nu, men jag har beställt tre böcker från adlibris, som jag skulle ha lånat ifall de hade funnits: The city of ember av Jeanne Duprau, Lyra's Oxford av Philip Pullman och The unofficial Harry Potter cookbook.
4. Dålig bokvana?
Att jag aldrig tar mig tid att göra ett bokmärke så jag har typ alltid hushållspapper som bokmärke. Det var det enda jag kunde komma på...
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Boken jag läser nu och La classe de neige, och en massa studielitteratur. Gillar när man får kvittot utskrivet och det är sju meter långt pga studielitteraturen.
6. Har du en läsplatta?
Nej, och kommer aldrig i mitt liv att skaffa en heller! Ni skulle ha förstått varför ifall ni hade hört mitt tal om läsplattan.. Haha..
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En åt gången är bäst, annars blir man aldrig klar med någon bok.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nej, inte än i alla fall. Har bara bloggat i en månad, knappt.
9. Sämsta boken du läst i år?
Det har bara gått en månad på detta år, men typ en av Vampire Diaries böckerna.
10. Bästa boken du läst i år?
Reckless!
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte ofta, men jag ska försöka mig på en vanlig vuxenbok snart och se om jag klarar av det...
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Fantasy, helst för barn/ungdomar! Så overkligt som möjligt ska det vara.
13. Kan du läsa på bussen?
Ifall jag har tagit åksjuketabletter... Vilket kanske inte är så bra... Men jag läser alltid på flyget!
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I en skön fåtölj eller liggandes i sängen.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Det är okej, bara de lämnas tillbaka i samma skick, utan hundöron!
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, och  kommer aldrig att göra! Ifall det inte är en väldigt dålig bok...
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej..
18. I studierelaterade böcker då?
Ibland, fast blir mest irriterad på de som har skrivit i marginalen före mig...
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska är ju det lättaste att läsa på...
20. Vad får dig att älska en bok?
En spännande historia och ett bra språk.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag tycker att boken är så bra så att jag vill att alla andra ska läsa den så jag kan diskutera den med dem.
22. Favoritgenre?
Fantasy!
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Ehmm... Deckare kanske? Vet inte ens om jag gillar dem...
24. Favoritbiografi?
Jag tror inte att jag har läst någon...
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, vad är det?

  

2 kommentarer: