torsdag 13 januari 2011

Vampire Diaries - The Awakening & The Struggle

Författare: L.J Smith

Vampire Diaries: The Awakening och The Struggle handlar om Elena då hon möter Stefan, som är snyggare än alla andra, och Elena bestämmer sig direkt för att "honom ska jag ha!", men Stefan ser inte ens på henne och då blir Elena ledsen, hon blir nästan arg på honom för att han inte ser på henne, för alla killar brukar kolla på henne och vilja ha henne. Elena har nyligen kommit hem från Frankrike och nu bor hon med sin faster/moster och hennes lillasyster Margaret för att hennes föräldrar omkommit i en bilolycka.

Elena har två bästa kompisar; Meredith och Bonnie och de lovar att hjälpa Elena att "få" Stefan. Bonnie är på något mystiskt vis också synsk så hon kan se saker, vilket de märker senare. Det börjar också hända underliga saker i Fell's church och Stefan tror att det är han som ligger bakom det.

Jag ska inte berätta så mycket om handlingen för jag tycker att det blir mer spännande ifall man inte vet allt för mycket av handlingen innan man läser boken.

Så vad tycker jag om böckerna? Jo, jag tyckte att de var helt okej. Det var ju inte de absolut bästa böckerna jag någonsin läst, men den gjorde ändå att man ville fortsätta läsa. Den var väldigt spännande på sina ställen och på andra ganska underliga, men ändå helt klart läsvärd. Jag tycker också att The Struggle faktiskt var bättre än The Awakening, för den blev mer spännande och så, det är alltså helt klart värt att läsa den andra boken också. Engelskan tyckte jag var lätt att förstå, så jag rekommenderar er att läsa den på engelska istället för på svenska. Det brukar ofta bli fel i översättningen.

Det jag inte tycker om i vissa böcker är att karaktärerna ljuger så mycket, fast man vet att de inte borde det. De tjänar liksom ingenting på att ljuga, fast det kanske blir en mer spännande historia ifall de ljuger, men det är ändå ganska jobbigt ibland. Elena tänker också hela tiden att hon ska berätta saker för Stefan, men hon gör det inte i alla fall.

Jag ska börja se serien snart tror jag, fast den verkar inte alls vara som böckerna, men jag får väl ge den en chans.

Betyg:

The Awakening: 7/10
The Struggle: 8/10

1 kommentar:

  1. Jag började med att se serien och när jag sedan läste de två första böckerna hade en bit in på säsong 1 sänts på tv.
    TV-serien är enligt mig så mycket bättre än böckerna, men kanske är det så eftersom att jag såg den först och då tyckte att allt var omvänt och fel i böckerna. Det har helt klart påverkat mitt tycke om böckerna..

    SvaraRadera