lördag 29 januari 2011

Recension: Nim och den hemliga ön

Författare: Wendy Orr
Utgiven: 2008 på svenska, (engelska 1999)
Originalets titel: Nim's Island
Böcker i samma serie: Nim på havet

Nim bor på en ö mitt ute i havet med sin pappa Jack, havsleguanen Fred, sjölejonet Selkie och havssköldpaddan Chica. Nim hjälper sin pappa med vetenskapsarbete, leker med sina vänner och läser böcker om hjältar. En dag åker Jack ut på havet för att forska och Nim måste klara sig själv. Jack försvinner och Nim blir allt mer orolig. Men så får hon ett mail av Alex Rover, författaren till boken som hon läser, som också har samma namn som hjälten i boken. Nim tror då att Alex Rover är hjälten som hon läser om i boken!

Boken är väldigt rolig och spännande att läsa! Och man önskar att man levde så som Nim gör, för hon verkar ha det så bra! Fram tills det att hennes pappa försvinner förstås. Man lever sig verkligen in i miljön och man tänker att man är på en tropisk ö. Ifall denna bok hade funnits då jag var liten hade jag velat höra historien, för den är så spännande, annorlunda och gullig. Jag skulle som barn ha älskat den. Fast jag tycker om den nu också och ifall jag hade något barn jag kunde läsa denna bok för så skulle jag göra det, för det är verkligen en bra bok.

Ifall man av någon anledning inte vill läsa boken så borde man se filmen för den är bra! Jag tycker det i alla fall, för jag gillar barnfilmer. Jag är säker på att barn också tycker att den är väldigt bra. Vuxna tycker nog också att den är helt okej, min mamma tyckte till exempel att den var rolig och bra. Så det är helt enkelt en historia som passar alla! Eller kanske främst barnfamiljer då. Man kan väl säga så här: Ifall man vill ha en mysig filmkväll med familjen så är denna film ett bra val! Och ifall man vill ha mysig högläsning med familjen är boken ett väldigt bra val!

Det är nästan så att jag vill läsa fortsättningen om Nim.... :)

Betyg:
7/10 (hade fått en 8:a ifall boken varit lite längre, fast det är ju å andra sidan en barnbok)