torsdag 27 januari 2011

Läser just nu: Nim och den hemliga ön

En till barnbok! Detta verkar vara en barnboksblogg snart tror jag... Men någon gång ska jag försöka läsa vuxenböcker, men det är inte så lätt när alla bra böcker är barnböcker... :)

Jag har nu börjat läsa Nim och den hemliga ön av Wendy Orr. Jag såg filmen för några veckor sedan och jag tyckte den var så mysig och fin så jag var tvungen att läsa boken! Fast det visade sig ju att det var en barnbok, men det kunde inte stoppa mig. Jag gick till barnavdelningen (alltså till barnavdelningen och inte till ungdomsavdelningen där jag vanligtvis brukar vara) på biblioteket och lånade den boken. Det kändes bara lite pinsamt att låna den, men vi säger som att ingen såg. Fast bara för att jag lånar en bok så behöver det inte betyda att jag ska läsa den, för jag kanske ska låna den till något syskon eller nåt. Ifall jag hade ett syskon som var i den åldern, så skulle jag läsa denna bok för det syskonet, men eftersom jag inte har det så får jag läsa den själv! Och jag tycker att boken hittills är väldigt rolig och mysig, det känns inte som en sådan jättebarnslig barnbok. Den är i alla fall inte lika "barnslig" som Narnia är...

Boken handlar i alla fall om Nim, en flicka som bor på en ö tillsammans med sin pappa som är vetenskapsman och forskare. De bor på ön alldeles själva, men Nim känner sig inte ensam för hon har ju vänner: ett sjölejon och en ödla. Nims pappa har åkt ut med båten för att forska, men Nim bestämde sig för att stanna hemma, så hon är alldeles ensam, ifall man inte räknar in hennes vänner.

Nu måste jag gå och lägga mig så jag hinner läsa en stund innan jag måste sova! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar