måndag 7 november 2011

Amandas bok

Amandas bok är en bok om sex och kärlek och att mista oskulden. Den handlar om Amanda som är 15 år och funderar väldigt mycket på det där med sex. Hon googlar och läser böcker om det, men hon får aldrig riktigt svar på hur det verkligen känns. Och det är precis det hon vill veta, men man kan ju inte fråga någon...

Vad ska man säga? Boken är väldigt förutsägbar från första sidan, man vet vilken kille hon är kär i och man vet hur det kommer gå. Men det är inte historien som är grejen med den här boken, utan det är att upplysa ungdomar om sex. Typ.

Man får en känsla av att detta ska vara en speciell bok, som ska förklara allt det där som Amanda funderar över.. Det är väl det den här boken går ut på. Och att ungdomarna ska känna att de inte är de enda i hela världen som tänker som Amanda. Fast... Gör man verkligen det? Jag tycker att Amanda är lite överdriven, men det kanske bara är jag.

Jag tycker att det ibland bara verkar som att författaren vill förmedla saker som är fel, till exempel att tjejer kallas horor om de har haft sex med någon, medan en kille bara är cool. Men vi förstår det. Seriöst. Det blir inte intressant att läsa eftersom det bara känns som babbel. Det mesta i boken känns förresten som babbel.

Jag tror att detta är en bok som lärare skulle älska, och sedan tvinga sina elever att läsa. För det är just en sådan bok, och tyvärr är det inget positivt, enligt mig. Jag har aldrig gillat sådana här böcker, det kanske ni har förstått vid det här laget.

Jag är även lite osäker på ifall någon 15-åring skulle gå och köpa den här boken själv, eller skulle vilja läsa den ifall de fick den, eller något sådant. Jag fick den ju från en kompis, som fick den från biblioteket, som jag redan har skrivit. Och nu ska jag snart skicka vidare den till nästa. Hoppas bara att den boken är lite bättre...

Fast förresten, jag är nog lite för gammal för den här boken, för huvudpersonen är 15, men å andra sidan så tycker tydligen många vuxna om den här boken (de enda som har kommenterat boken på adlibris är vuxna...)

Titel: Amandas bok
Författare: Katerina Janouch
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 233

Betyg: 1/10

1 kommentar:

  1. Jag har inte läst denna, men kände lite samma sak med Kort kjol av Christina Wahldén. Jag fick hem Ung tjejers bok om sex och kärlek för ett tag sen (också av Janouch), och den som faktiskt är en ren faktabok är säkert bättre i så fall.

    SvaraRadera