torsdag 14 juli 2011

Törst av Richelle Mead

Nu var det så längesedan jag skrev här att jag undrade ett tag innan jag kom på vad mitt lösenord till bloggen var... Anledningen till att jag inte har skrivit är... är... Alltså jag vet inte! Men jag var i Paris förra veckan så då kunde jag ju inte skriva... Aja, orkar inte skriva massa bortförklaringar. Jag har två recensioner att skriva!

Efter två år på rymmen är Rose och Lissa tillbaka på S:t Vladimirs skola - en ganska ovanlig internatskola för unga vampyrer, moroi, och halvvampyrer, dhampirer.

Lugna, eftertänksamma Lissa Dragomir är en moroiprinsessa, en dödlig vampyr med magiska krafter. Hon måste hela tiden skyddas mot de odödliga strigoi, de farligaste och mest blodtörstiga av alla vampyrer.

I hetsiga och rappkäftade Rose Hathaways ådror flyter människoblod och vampyrblod i en kraftfull blandning. Hon är en dhampir, och hon är Lissas bästa vän. De onda strigoi har svurit att Lissa ska bli en av dem, och det är Roses uppgift som beskyddare att försvara Lissa - till varje pris. 


Det var ett tag sedan jag läste den här boken, men jag minns att jag gillade den. Jag tycker om att läsa böcker som är relativt lättlästa ibland, så därför passade den här boken bra.

Jag kom nästan direkt in i handlingen och jag tyckte att det var spännande mest hela tiden. Spänningen byggs upp på ett bra sätt och man vet att slutet kommer bli spännande. Det hela slutade med en cliffhanger så man är bara tvungen att läsa nästa bok. Och jag ska göra det snart. När jag har köpt den.

Ibland glömde jag nästan bort att det var en vampyrbok, inte för att allt i boken var normalt men eftersom det mesta kändes nästan normalt ibland. Dessutom sa de nästan aldrig "vampyr" i boken utan de sa alltid moroi eller dhampir. Dessutom är dessa vampyrer väldigt sårbara och kan alltså dö. Strigoi, de onda i denna bok, kan inte dö och ifall man träffar på en strigoi ska man döda den.

Okej, detta var typ den sämsta recensionen på länge. Men nu vet jag att man inte kan vänta tre veckor efter man har läst ut boken med att skriva en recension på den. Bra att veta.

Titel: Törst
 Originaltitel: Vampire Academy
Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 335

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar