lördag 14 maj 2011

Cirkeln

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem.

Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.


Denna bok var helt underbart spännande! Jag kunde inte sluta läsa, vilket var precis vad jag hade hoppats på när jag började läsa boken. Jag hade ganska höga förväntningar men boken levde upp till dessa, och lite till!

Författarna skriver och förklarar saker på ett väldigt bra sätt så man kan verkligen leva sig in i karaktärerna och miljöerna. Det var längesedan jag läste en bok där jag fick såna känslor för karaktärer  - både bra och dåliga. Jag gillar till exempel Minoo, för jag kan känna igen mig lite hos henne. Hon är smart, snäll, men även hon har små problem. Men jag tycker Minoo är en karaktär som är lätt att tycka om. 


Jag fick däremot svåra problem med Anna-Karin där i mitten av boken... Jag tyckte bara att hon var jobbig. Men det var väl meningen att man skulle tycka det.... 

Denna bok har faktiskt bevisat något för mig: Svenska ungdomsböcker kan vara bra och spännande. Jag trodde inte att man kunde kombinera vardagsliv och fantasy och ändå få en så sjukt spännande bok. Tur att jag hade fel, för Cirkeln är verkligen någonting speciellt.
Dessutom så har man absolut ingen aning om vad som kommer hända, vilka som kanske dör, vem som är mördaren, vilket gör så att man bara måste fortsätta läsa för att få veta vad som händer. För det går inte att lista ut och vara säker. Inte ens huvudpersonerna går säkra! 

Det sägs att detta är en svensk Twilight. Jag hoppas att de menar att den kommer bli lika populär som Twilight, att man kommer prata om Cirkeln lika mycket. Jag hoppas inte att de menar att den är lika bra som Twilight, för det är den verkligen inte - den är mycket, mycket bättre!


Cirkeln var så bra att jag var nära på köpa den idag, för jag vill så gärna ha den i min bokhylla. Men så kom jag på att jag inte ens har någon bokhylla, eller den platsen jag har i en bokhylla är redan överfull.. Så jag tänkte att det inte är någon idé, än... För när jag köper en bokhylla så ska jag fylla den med massa underbara böcker och jag lovar att Cirkeln får plats i den!  


Det är få böcker som får mig att drömma om dem, men Cirkeln är en av dem. Jag drömde flera kusliga drömmar, och när jag hade läst ut den drömde jag ett alternativt slut. Det var hemskt, för när jag vaknade så trodde jag att det var det riktiga slutet, men sedan kom jag på hur det slutade egentligen och då blev jag glad. För jag gillade inte mitt slut. ;-)


Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Utgivningsår: 2011
Förlag: Raben&Sjögren
Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar