lördag 16 april 2011

När jag bevittnade bokmisshandel

Jag har bevittnat något hemskt. Något som borde vara förbjudet. Något som borde räknas som misshandel. Bokmisshandel. Jag ska förklara hur det gick till.

Jag satt på en helt vanlig franskalektion när det hände. Vår lärare sa åt oss att slå upp våra böcker och läsa. Det var en skönlitterär bok, alltså ingen kurslitteratur. Hon sa åt oss att läsa lite. Det var då jag såg det. På min vänstra sida såg jag en tjej vika bak boken så hon bara hade en sida framme, alltså som man brukar göra med tidningar när man inte vill att de ska ta så stor plats, man viker en del av tidningen bakåt. På min högra sida gjorde en kille likadant, framför mig satt läraren och plattade till boken så att den skulle hålla sig på samma blad. En tjej bakom mig gjorde nästan samma sak som läraren, fast ännu våldsammare. Men det var inte nog med det. Vår lärare talade om för oss hur långt vi skulle läsa och en tjej tog pennan och ringade in sidan som vi skulle läsa till. En annan vek ett hundöra. Läraren la sedan ner boken på bordet upp och ner, öppen...

När jag bevittnade detta så förstod jag med ens, hur lite folk faktiskt bryr sig om böcker. Hur lite de bryr sig ifall de går sönder. När jag såg detta satt jag bara med min egna bok och försökte vika den så lite som möjligt. När jag läst klart tog jag mitt bokmärke så att jag skulle veta var jag var. Jag kunde inte förstå hur de andra kunde behandla böckerna sådär. Deras böcker kommer bli förstörda. Jag kände en liten klump i halsen. Jag ville säga till, men tyst som jag är, så vågade jag inte, eftersom hela klassen behandlade sina böcker på detta vis. Jag mådde lite dåligt när jag såg det. För jag kunde inte förstå varför, vilken var anledningen. Är det så svårt att hålla en bok med båda händerna, att läsa den utan att den ligger helt platt på bordet?

Jag försöker förstå, men det går inte. Hur kan man behandla böcker på detta vis? Att vika ett hundöra i en bok känns helt omöjligt, jag klarar det inte, oavsett om det är en bra bok eller inte..

Jag tror att ifall de skulle läsa Bläckhjärta så skulle de sluta att behandla böcker så. För det är Bläckhjärta som har gjort så att jag har blivit så försiktig med böcker. Så alla som viker hundöron i böcker, viker böcker på mitten eller gör något annat som misshandlar böckerna, läs Bläckhjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar