Recension: Septimus Heap - Queste

Författare: Angie Sage
Titel: Septimus Heap - Book four - Queste
Svensk titel: Sökandet
Utgiven: 2008
Böcker i samma serie: Magyk (Magi), Flyte (Skuggan), Physik (Alkemisten), Syren (Sirenen)

VARNING SPOILER! Läs inte detta ifall du inte har läst Alkemisten (Physik)!
I början av Queste så återvänder Merrin Meredith till slottet med hemska planer för Septimus. Merrin trodde nämligen förut att han var Septimus. Men det är inte Septimus enda problem, för Tertius Fume, ett gammalt spöke, har bestämt sig för att skicka iväg Septimus på ett farligt uppdrag: the Queste. Men Jenna och Septimus har bestämt sig för att ta sig till "The House of Foryx" för att det är platsen "where all Times do meet, för att de tror att de kommer hitta Snorri och Nicko där. Men hur ska Septimus kunna undkomma the Queste?

Jag tyckte verkligen om den här boken! Den innehåller precis allt som jag tycker att en bra fantasybok ska innehålla, dvs. magi, spänning, humor och drakar! Boken har också många väldigt fina karaktärer och man kan inte riktigt bestämma sig för vem man ska tycka om mest. Man får egentligen säga att man tycker om de flesta. Förutom de onda. =) Jag tycker mest om Alther, Marcia, Jenna, Snorri, Septimus, Spit Fyre, and so on...

Denna bok hade, enligt mig en väldigt fin historia, och man kom verkligen in i den. Författaren kan verkligen beskriva hur det ser ut så man kan föreställa sig the Wizard Tower och alla andra platser. Fast man får ha lite fantasi själv också när man föreställer sig saker.

Jag läser denna bok på engelska för att jag tycker att vissa namn låter så fel på svenska, som Spit Fyre som heter Brandsprutan på svenska. Haha, det namnet var egentligen anledningen till att jag valde att läsa denna bok på engelska och jag är glad att jag gjorde det, ifall Jenna, Septimus och Beetle var på väg till Foryxhuset.... Så jag fortsätter nog att läsa serien på engelska, fast hittills har jag läst varannan bok på engelska och varannan på svenska, så jag vet vad jag talar om. Men om ni inte vill läsa på engelska så bör ni så klart läsa dem på svenska ändå, för de är precis lika bra, det är bara jag som är lite petig tror jag... Och Queste låter mycket bättre än Sökandet.