söndag 23 januari 2011

Reckless av Cornelia Funke

Författare & illustratör: Cornelia Funke

Antal sidor: 272
 
Boken Reckless handlar om Jakob och Will Reckless som har kommit igenom en spegel till en värld där sagor är verklighet. Det finns varelser som goyler, som river människor så att de får goylhud och alltså blir goyler. Will har blivit biten av en sådan och nu håller han på att bli en goyl! Jakob har bestämt sig för att han måste hitta ett botemedel till Will, och hans följeslagare Räv följer med honom.

Cornelia Funke skriver väldigt bra och hon har vävt in Grimms sagor på ett väldigt bra sätt. Hennes skicklighet och de läskiga sagorna gör att boken får en lite kuslig stämning. Hon har också ritat bilder till början av varje kapitel, vilket jag anser är väldigt ambitiöst! Hon ritar väldigt bra och hennes teckningar bidrar ibland också till den kusliga stämningen.

Innan jag började läsa denna bok så trodde jag att det skulle vara en barnbok, men det visade sig att jag hade väldigt fel. Huvudpersonerna är, vad jag förstår, vuxna och historien i sig är ganska mörk. Man märker också i sättet Funke skriver att detta inte är en bok som en ovan läsare skulle läsa. Den är i sig ganska svårläst, det kräver uppmärksamhet när man läser den och det är nog ingen bok som man skulle sträckläsa som tolvåring. Enligt adlibris är denna bok anpassad för 12-15 åringar. Jag tycker att denna åldersgräns är helt fel. Jag tror snarare att åldersgränsen 14 år och uppåt skulle passa bättre, för det är en ganska seriös bok, även om det är en fantasy. Jag vill inte sätta övre åldersgräns på denna bok (och inte på någon annan bok heller) för att jag tycker att om man bara kan tycka att historien är bra så passar den för vilken ålder som helst, oavsett om man är 15 eller 100 år.


Vad tycker jag om boken då? 
Jag tycker att det är en jättefin bok! Den visar verkligen på hur skickliga vissa författare är! Funke har övertygat mig ännu mer om att hon är en av de bästa författarna! Jag älskar hennes böcker! Okej, tillbaka till Reckless. Jag tyckte historien var väldigt spännande, även om det tog några kapitel innan man förstod vad en goyl var och så, men det gjorde bara så att man ville läsa vidare. Historien utvecklades på ett väldigt spännande sätt och man hade ingen som helst aning om hur den skulle sluta, det var helt omöjligt att förutse. Även om man hoppades att Will skulle bli botad så kunde man inte på allvar tro att han skulle det. Man var helt enkelt tvungen att läsa tills sista sidan var slut för att få veta allt man ville veta.
     Det här är precis den typen av bok jag tycker om. Den är spännande, utspelar sig i en annan värld, den innehåller magi och den är bra skriven. Riktigt fin bok alltså! Fast den var inte gulligt fin, utan den var mörk och ganska läskig, men man levde sig in så bra i den så den var ändå mysig och underbar!
Så, hade jag någon favoritkaraktär då? Ja! Räv, hon var bara så fin och underbar! Jag vet inte vad det var, men redan första sidan hon var med i så kände jag att jag gillade henne. Det var så roligt och lite annorlunda att hon kunde växla skepnad och så.
Å nej, nu kommer det svåraste: att sätta betyg! Jag får inte vara för snäll igen... Vid första tanken skulle jag sätta 10, men det känns, nja. Jag vet inte. 9,5 kanske. Fast decimaler blir för jobbigt att hålla reda på. Men om man avrundar det uppåt....


Betyg
10/10

Citat

"Tältet, där hon hade mött honom första gången, luktade blod och av död som hon inte förstod, och hon hade fortfarande trott att det var en lek. Hade lovat honom hela världen. Hans hud i hans fienders hud. Och för sent upptäckt vad han hade sått i henne. Kärlek. Det värsta av allt gift."


Sådär ja... som sista ord kan jag väl säga: LÄS DENNA BOK!!!

1 kommentar:

  1. Kul att du också gillade Reckless! :)

    /Amelie, www.ameliesboktips.blogg.se

    SvaraRadera