måndag 17 januari 2011

Bok som inte är i min smak

Jag håller på att läsa boken "La classe de neige", eller jag försöker förstå vad som händer i första kapitlet som jag har läst ungefär tio gånger nu. Tur att första kapitlet bara är två sidor, annars hade jag aldrig orkat läsa hela och jag hade heller inte förstått vad boken handlade om. Men jag tror att den handlar om Nicolas, en ganska blyg och försiktig pojke som ska åka på "une classe de neige" (skidresa?). Nicolas samlar typ kuponger från Shell för att få en "bonhomme en plastique" alltså typ en docka som man kan öppna och se skelett och organ och ta ut och sätta in organen på.

Jag tror inte att jag kommer att kunna njuta av denna bok eftersom jag knappt förstår hälften av orden och för att jag inte tycker om böcker som handlar om vardagliga saker och är deprimerande (sådana böcker är så tråkiga). Förhoppningsvis kommer jag i alla fall att lära mig en del franska av att läsa boken. Inte för att jag tror att vi kommer att hinna läsa hela denna termin i alla fall. Jag tror inte att jag kan nog med franska för att läsa en hel bok ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar