lördag 23 juli 2011

Hungerspelen av Suzanne Collins

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stylas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara en - den sista överlevande får åka hem...

Katniss syster blir uttagen till Hungerspelen, men Katniss tar frivilligt hennes plats. Det är en hemsk historia som handlar om överlevnad, död men även kärlek!

Denna bok var något av det bästa jag har läst på väldigt länge! Jag var helt fast från första sidan. Det gick bara inte att sluta läsa!
Vid ett tillfälle i boken så kunde man bara inte lägga ifrån sig den, utan man var bara tvungen att fortsätta. Det är ett säkert tecken på en bra bok.

Jag älskar Suzanne Collins sätt att skriva och berätta, man lär verkligen känna karaktärerna på ett bra sätt. Och även om boken till väldigt stor del är ganska tragisk, så grips man inte av den där ångesten som kan komma över en ibland då man läser sorgliga böcker. Hon skriver snarare på ett sätt som gör att berättelsen kan gå vidare.
En sak som jag också gillar är att man inte har någon som helst aning om vad som kommer hända! Jag menar, en överlever, men vem blir det? Man har ingen aning, okej, man tror ju kanske lite mer på Katniss än de andra, men man är inte alltid så säker. Dessutom, på vissa ställen i boken avslöjas saker som förändrar hela handlingen och man får en chock, för det är oftast ingenting man har väntat sig.

Allt med denna bok var bra, förutom kanske slutet som ju var lite oklart, men det är ju meningen att man ska fortsätta på nästa bok. 

Denna bok var så bra så att när jag läst ut den åkte jag in till stan bara för att köpa de två sista delarna, Fatta eld och Revolt!

Författare: Suzanne Collins
Titel: Hungerspelen
Originaltitel: The hunger games

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar