lördag 4 juni 2011

Fallen ängel av Becca Fitzpatrick

Patch försöker fånga Noras uppmärksamhet, och han lyckas. Han dyker upp överallt och Nora blir rädd, men samtidigt är det någonting som drar henne mot honom. Nora känner att hon måste fly eller ge upp allt motstånd mot honom. I samband med att Patch börjar visa henne uppmärksamhet så händer märkliga saker runt om Nora. Är det Patch som ligger bakom, eller är det någon annan?

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken... Den var spännande på vissa ställen och ibland blev man förvånad. Men oftast var den ganska förutsägbar. Man förstod att Patch och Nora skulle bli ett par till slut, även om Nora typ hatade honom i början.

Början... Ja vad ska man säga om den?? Ja... Biologilektion. De två omöjliga paren sitter bredvid varandra och ska samarbeta. Killen är otrevlig. Tjejen förstår ingenting. Låter som Twilight eller hur? Början hade ingen annan effekt på mig än att jag tänkte... Oj, är detta twilight, fast med änglar? Trevligt...

Men sedan började boken bli lite mer spännande, det hände underliga saker. Men Patch var fortfarande otrevlig, men Nora blev lite kär i honom i alla fall. Hon kunde inte låta bli att spionera på honom. Jag sa fel, Nora hatade honom inte i början, hon hatade honom i princip genom hela boken. Vilket var ganska jobbigt i och med att man visste att hon skulle komma fram till att han var en ängel och bli kär i honom, vilket hon egentligen redan var men hon förstod det bara inte...

Det tog som sagt väldigt lång tid innan Nora kom på att Patch var en fallen ängel. Jag kanske spoilar när jag skriver det här, men seriöst, det står ju i princip på baksidan... Och den svenska titeln säger det också. Man väntar bara på att hon ska komma på själva meningen med boken. Och hon får reda på det genom en karusell och google!

Nu har jag bara skrivit massa negativa saker om boken, men jag gillade den lite också. För den var spännande och underhållande, faktiskt. Men jag störde mig lite grann på huvudpersonerna, Patch och Nora. Och alla likheter med Twilight! Okej, positiva saker: Spännande, underhållande, sträckläsningsvänlig.

Detta var inte den bästa boken jag läst, men den var lättläst och jag tror att det var vad jag behövde nu. Jag behövde en bok om omöjlig kärlek nu efter alla prov. Så denna bok passade perfekt just denna tid på året, så trots att jag inte skrev så mycket positivt om den så tycker jag att den var läsvärd i alla fall. Jag tror till och med att jag ska läsa fortsättningen någon gång. Men först måste jag läsa ut alla böcker jag håller på med. I sommar ska jag lova mig själv att bara läsa en bok i taget. Undra hur länge jag kommer att hålla det.

Författare: Becca Fitzpatrick
Titel: Fallen ängel
Originalets titel: Hush, hush
Utgivningsår: 2009
Förlag: B Wahlströms
Antal sidor: 287 sidor

Betyg: 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar